Logoer og grafiske elementer

Logoer

For mig handler, det at lave et logo, om at finde ind til brandet’s identitet. Hvem er målgruppen og hvad står brandet for – hvad ønsker man at signalere, hvilke værdier eller signaler, skal logoet give… Jeg spørger ind, til jeg synes jeg er klædt på til opgaven. 

Nogle gange er opgaven layoutet af andre og skal blot rentegnes, så skitsen kan blive til et færdigt logo. Den slags kan jeg også klare. 

Logo til akupunktør Lone Glargaard

Lone Glargaard har specialiceret sig i akupunktur til børn. Derfor var det vigtigt for mig, at have det ‘at vokse’ og ‘forandres’ med i logoet, for at understøtte det, som Lone brænder så inderligt for og er god til. Lone har arbejdet rigtig meget med børn i sit tidligere virke og er god til at få dem til at være trygge, når hun har dem i sin klinik – og man skal være tryg, for at forandre sig, lære nyt og vokse som menneske.

Jeg har i bomærket taget udgangspunkt i symbolikken for Ying og Yang, da materialet har meget fokus på balancen mellem disse i forklaringen om at få barnet i bedre balance, for at kunne trives og udvikle sig bedst muligt.

– – –

Ying og yang står for balance i det enkelte menneske.

Bladene symboliserer grokraft og styrke. Der er et blad fra begge sider, da begge dele er nødvendige. Bladene søger opad, fordi intet står stille.

Spiren finder vej i både ying og yang– uanset om det er den lange vej op eller den korte, så er netop dette også symbolikkens modpoler.  spiren skal vandes og næres for at have sin styrke på samme måde som krop og sind.

Logo til Sansestærk.dk

Per Nørbo er manden bag firmaet ‘Sansestærk.dk’. Han begyndte på et tidspunkt at bruge ordet ‘sansestærk’, istedet for ‘særligt sensitiv’ og hvor er jeg glad for, at han gjorde det, da det rummer en væsentligt anden styrke og positivitet.

Per Nørbo er coach og foredragsholder. Hans mission er at hjælpe andre sansestærke mænd med at finde hjem til sig selv. Han drømmer om et samfund, hvor sansestærke mænd får mere anerkendelse og ønsker få sat fokus på de fede ting, der er ved at være sansestærk.

Per skulle jo have et logo og det fik jeg så æren af, at lave til ham. Helt nyt firma, helt nyt brand. Det skulle have noget, der viste både sanseligheden, styrken og det maskuline. Især da Per’s hovedfokus er på sansestærke mænd.

Det var en vildt spændende process, hvor jeg fik lov at lave ikke bare logo, men også layout på hjemmeside og var inde over skriftvalg, farver og ikoner, visitkort, SoMe elementer osv.

Tag og tjek sansestærk.dk ud og læs nogle af de gode blogindlæg og fede perspektiver. Jeg har også oplevet Per holde foredrag om det at være sansestærk og kan varmt anbefale det videre.

Logo til MacMann Berg

Macmann Berg, som arbejder med systemisk ledelses- og organisationsudvikling, havde allerede et logo, da deres brand var veletableret og velkonsulideret siden år 2000.

Man ønskede en opdatering, mindre lineær og mere organisk.

Virksomhedens fokus og formål havde flyttet sig over tid og var nu: En mere bæredygtig verden – gennem bedre ledelse.

Der skulle være en god sammenhæng mellem tekst og grafikelement og man ønskede en synlig opdatering og dog med genkendelighed fra det de kom fra. Dog var man helt klar over, at det ikke blot var en lille ændring man ønskede.

Vi arbejdede en del med at få pilene i grafikelementet til at være mere organiske, men endte med helt at droppe grafikelementet og lade navnet stå for sig selv, organisk, levende og forbundet – fordi det faktisk kunne selv og var så markant, at det ikke havde brug for mere, men stod rent og godt alene.

Der var fra starten ønsker til farver og de var smukke og dem tog jeg udgangspunkt i, men fik tilføjet lidt mere styrke i kontrasterne, som passede bedre til brandet.

Tagline muligheden blev bevaret, men som mulighed og ikke et must, da logoet kan stå fint alene i flere sammenhænge.

Hvis I vil vide mere om firmaet Macmann Berg kan i trykke på linket her: macmannberg.dk

Logo til Susanne Frandsen

At lave logo til Susanne Frandsen var en ganske særlig og vildt spændende rejse. Ganske særlig, fordi logoet skulle repræsentere ikke blot en ydelse eller et produkt, men også rigtig meget handle om personen Susanne og indeholde flere symbolikker og en masse føle og sanse elementer. Samtidig arbejder Sussanne rigtig meget med erhvervsledere, så det var også vigtigt, at et logo til hende ikke blev for “urtet”.

Briefen og tankerne om det nye logo udviklede sig undervejs, da de visuelle indspark gav stof til eftertanke. Og det blev en vildt god rejse, som gjorde, at det vi endte ud med, var det helt rigtige – både set i kundens optik, men også i min egen.

Stærke symbolikker som “broen mellem det gamle og det nye”, “Hjerne og hjerte”, “uendelighed”, “himmel og jord”, “den evige proces” og “magnetisk tiltrækningskraft” var nogle af de beskrivelser, som bomærket skulle indeholde.

Farverne spiller også på modsætningerne. Den kølige og elegante blå farve spiller godt op mod den orange farve, der fremhæver og laver modspil, kontrast og liv.
Skriften er stilren, tydelig og læsbar, nutidig og med kvindelige runde former. En feminim font – enkel og uden at gå på kompromis med ønsket om det lidt konservative og afdæmpede.

Hvis du er nysgerrig på Susanne Frandsen og det hun kan hjælpe med, så følg linket her:

https://susannefrandsen.dk/

Illustrationer

Tegninger med blyant, pen og pensel

Illustrationer har jo mange forskellige stilarter og typer, så istedet for at beskrive et pecifikt, har jeg samlet forskellige eksempler på illustrationer, som jeg har lavet.

Der er alt fra illustrering af børnebøger, blyantstegninger, akvareller og illustrationer tegnet direkte på computeren.

Jeg har for en del år siden været med til at lave et computerspil til børn, som en passionsprojekt. Der var det andre, der tegnede, men jeg er den ene del af to, der udarbejdede storyline, planlagde spillet, samlede og samlede de animerede tegninger og farvelagde alt i spillet. Det var tre intensive år – ud over det almindelige arbejde – og en drøm, der blev gjort til virkelighed.

Der er jo også de mere grafiske illustrationer – men dem finder du under infographics og ikoner.

Ikoner

Jeg har lavet en hel del ikoner gennem årene. Ikoner skal jo passe til det pågældende brand og symbolet skal understøtte, det som det knytter sig til.
Jeg har valgt bare at vise nogle få – blot for at give en fornemmelse af, hvordan de kan se ud, når de kommer fra min hånd.

Infographics

Infographics er en fantastisk kommunikationskanal, der både styrker og underbygger et budskab, som vi gerne vil give videre og ikke mindst huske.

I årsrapporter, er det et stærkt virkemiddel, men alle andre steder, kan man udnytte potientialet i kombinationen af det visuelle sammen med tekst eller speak.

Idag er vi mere end nogensinde vant til at få information via visuelle kilder. Vi elsker at få data og budskaber serveret i billeder. Når tabeller og data omsættes til “spiselige” grafiske elementer er de lettere og hurtigere at afkode, og det er vigtigt, da vi hurtigt er videre til det næste, der fanger vores opmærksomhed.

Når jeg skriver så meget, som jeg gør her på mit site, så er det til de af jer, der er interesserede nok, til at have lyst at vide mere – men også til de, som netop er dem, der profiterer af det skrevne ord. Vi er heldigvis ikke alle ens. Jeg vil heller ikke underkende, at det også er lidt for Google og SEO – we aim to please ;D.

Hvis du vil kunne se andre eksempler på infographics under brochurer, årsregnskaber mv.

Connie Øls Madsen – Graphic Design by Heart